Kulturdepartementet

En inkluderande kulturskola på egen grund

Sammanfattning

Sveriges Orkesterförbund och Svenska Dirigentföreningen vill yttra sig över utredningen.

I utredningsdirektiven står ” Utredaren ska därför föreslå hur rekryteringen av elever till klassiska orkesterinstrument kan säkras.” Komplexiteten med rekrytering av klassiska musiker är stor och vi delar uppfattningen att denna del borde granskas mera ingående.

En genomgående brist i materialet är frånvaro av koppling till den ideella sektorn.

Vi tycker att utredningen har en mängd bra förslag och välkomnar en nationell samsyn som gagnar hela landet.

Uppdraget att ta fram en nationell strategi för den kommunala musik- och kulturskolan.

I tanken med en nationell strategi bör det ingå kartläggning av kulturskolans samspel med det egna kommunala musiklivet. Även framgångsfaktorer som inkluderar jämställdhet, hantverkskvalité och ställning i kommunens kulturliv bör kartläggas.

För att säkra undervisningens kvalité bör det finnas möjlighet till eget utövande för pedagogerna. I flera kommuner ingår musiklärarna i orkesterlivet, vilket ger fortbildning och underhåll för eget spelande, föredöme och förebild för ungdomarna, samt integration med kulturlivet.

Nationella mål

Uttrycket “fri tid” får inte tolkas som att all undervisning ska ske kvällstid. För en likvärdighet i hela landet är det nödvändigt att undervisning kan ske i samband med ordinarie skoltid.

Undervisning i grupp kan inte ses som norm för musikämnena i kulturskolan. För att eleven ska kunna nå hög färdighet på sitt instrument krävs individuell undervisning.

Målen är i sin nuvarande form formulerade som uppdrag för hur kulturskolorna ska arbeta. De bör istället formuleras utifrån vad de nationella insatserna ska uppnå.

Nationell uppföljning och statistik

Sveriges Orkesterförbund och Svenska Dirigentföreningen tycker det är viktigt att skapa kunskap om kulturskolorna för att lära av avvikelser som kan synas i statisk samt att systematiskt kvalitetsarbete bör följas upp.

Främja kulturskolerelaterad kunskap med grund för forskning

Vi tycker att detta skulle vara värdefullt för kulturskolesektorn men även för den civila som professionella dito.

Förstärkta utbildningsvägar för att uppnå en inkluderande kulturskola på egen grund.

En kandidatexamen på 180 högskolepoäng är ett bra föslag, även om detta är i minsta laget. För att uppnå riktigt hög kompetens i det musikaliska hantverket krävs många års studier.

Det är viktigt med anpassade ämneslärarutbildningar och en föreslagen kulturskolepedagogsexamen ser vi positivt på, dock borde den vara mer omfattande än föreslagna 90 högskolepoäng.

Magnus Eriksson/ Sveriges Orkesterförbund Leif Karlsson/ Svenska Dirigentföreningen
Förbundsdirektör Ordförande

2017-03-07

Yttrande Kultursk 2017 SOF-SDF