Åh, nej! Första orkesterrepet om bara några dagar, och instrumentet ligger fortfarande kvar i garderoben! Musikant har bett Ing-Marie Olsson, sjukgymnast vid Artist- och Musikerhälsan i Malmö, att ge sina bästa tips på hur man kommer i form efter en spelfri semester.

• Bygg upp kroppen successivt! Tänk som idrottarna, de skulle aldrig gå ut på tävlingsbanan oförberedda. Likadant är det för musiker – violinister behöver återfå förhårdnaderna på fingertopparna och blåsarna behöver få upp styrkan i läppmuskulaturen – och det bör få ta tid. Öva lite i taget – ta små micropauser efter femton-tjugo minuters spel och en lite längre efter en timme.

• Ta aktiva pauser! Hoppa på stället, vifta på armarna, småjogga – allt för att få igång cirkulationen igen. Efter en timme behöver man ta en lite längre paus när man helt lämnar tankarna på övningen.

• Övning ger visserligen färdighet, men det är MELLAN övningarna, när vi sysselsätter oss med någonting annat, som de neuromuskulära funktionerna förstärks. Det är det som gör oss bättre. Detta glömmer vi ofta bort är vi är stressade, då vill vi bara spela!

• Variera repertoaren. Byt mellan lättare och tyngre övningar och stycken. Detta gäller både när du övar själv, och kanske kan du också be din dirigent planera övningsupplägget så att inte någon enskild instrumentgrupp behöver spela sig trött medan resten av musikerna sitter overksamma.

• Spring inte före med viljan! Man vill så mycket, har en idé om hur det ska låta och vet vad man kunde innan semestern. Acceptera din nivå och njut av att vara igång med spelet igen – då kommer toppformen förr än du anar.

Fotnot: På Artist- och musikerhälsans hemsida finns fler ergonomiska tips, instrumentspecifika råd och massor av övningar. www.artist-musikerhalsan.se/

ur Musikant nr 3, 2012